Publicaties
Artikel

Doe meer met je Error 404! 5 handige tips

Door: Ester Toffoletto

De foutmelding Error 404 of 'Pagina niet gevonden' is een foutmelding die je tegenkomt als een pagina niet meer bestaat. Microsoft schat in dat 2-10% van het totale verkeer van een site op een foutpagina komt. Zonde! Dit hoeft niet nodig te zijn. Vergeet je 404 pagina niet en gebruik de 5 ingrediënten in dit artikel om deze verloren pagina te optimaliseren.

1. Humor

Het is belangrijk dat een bezoeker met een positief gevoel door je site navigeert. Je wilt geen geïrriteerde bezoeker, die wordt afgeschrikt door een lege pagina. Deze heeft namelijk geen idee wat er is gebeurd. Zonder pardon, verlaat deze bezoeker je site direct als dit gebeurt. Probeer daarom sympathie op te wekken, zodat een bezoeker denkt ‘kan gebeuren’ en voorkom hiermee dat iemand geïrriteerd raakt. Je kan dit doen door bijvoorbeeld humor te gebruiken. Houd hierbij wel duidelijk je doelgroep voor ogen. De doelgroep moet de humor niet verkeerd kunnen interpreteren. Bol.com heeft een grappig voorbeeld. Voor meer leuke 404 error voorbeelden, kijk op de site van mashable.

abduzeedo.com

abduzeedo.com

Sympathie opwekken is stap één. Stap twee is de bezoeker verder helpen. Dit doe je door ook deze verloren pagina zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken.

2. Herkenning

De bezoeker moet het idee hebben dat hij op de juiste site is beland. De 404 pagina moeten daarom lijken op de rest van de website, zodat bezoekers weten dat ze nog steeds op een deel van je site zijn.

  • Laat de huisstijl en bedrijfsnaam terugkomen.
  • Laat het logo zien en zorg natuurlijk dat het logo ook een link naar de homepage is.
Bol.com

Bol.com

3. Excuseren en fout uitleggen

Bezoeker moet begrijpen wat er gebeurt en niet worden afgeschrikt met grote rode letters: STOP u heeft een fout gemaakt.

  • Geef de gebruikers niet het idee dat zijzelf een fout hebben gemaakt. Een 404 fout komt namelijk zelden door een typfout in de URL. De meeste fouten ontstaan doordat een pagina (of website) niet meer bestaat of doordat de pagina waar je vandaan komt een gebroken link bevat. Geef de foutmelding netjes weer en schrik gebruikers niet af.
  • Bied zelf eerst excuses aan, zoals het voorbeeld van centerd.
  • Leg de oorzaak van de fout uit. Geef aan waarom de bezoeker op de foutpagina belandt en wat er is gebeurd. Maak duidelijk hoe dit kan worden opgelost.
  • Houd het wel kort en krachtig. Voorkom een saaie lap tekst.

4. Verder helpen

Bezoeker moet zo snel mogelijk kunnen vinden wat hij zoekt.

  • Zorg dat ook op de 404 je hoofdnavigatie zichtbaar is, zodat de gebruiker mogelijkheden heeft om verder te navigeren.
  • Laat de footer zien, zodat de bezoeker ook daar kan scannen waar hij eigenlijk wil zijn, zie het voorbeelde van Vanillia.
Vanilia.com

Vanilia.com

  • Geef een lijst van meest bezochte paginas op de website of geef linkjes naar de belangrijkste onderdelen van je site die het renavigatieproces voor gebruikers eenvoudiger maakt.
  • Geef een zoekfunctie, zodat gebruikers alsnog gemakkelijk kunnen verder zoeken
  • Maak het mogelijk om contact op te nemen, bijvoorbeeld door contactgegevens te tonen of live chat aan te bieden op de pagina.
  • Overweeg de 404 foutpagina te redirecten naar de homepage. Dit kan handig zijn, maar afhankelijk van het type site kan een bezoeker ook in de war raken, omdat hij iets anders verwacht.

5. Spontaan gebaar

Gebruik je 404 pagina als unieke sales kans en verras je bezoeker positief. Beloon je bezoekers voor het doorgeven van een melding. Je (potentiële) klanten zijn, net als jij, drukke mensen die niet snel de moeite nemen om een fout door te geven aan de klantenservice. Maar krijg je een beloning voor het doorgeven, dan zou dit een stimulans kunnen zijn om het wel te doen.

  • Geef bijvoorbeeld 5% korting of een kortingscode. Je kan door een 404-kortingsactie een twijfelaar (iemand die producten gaat vergelijken) om zetten in een koper. Deze persoon zal deze korting gebruiken in zijn zoektocht naar een product. De kans op retentie is dus groter. De korting die je weggeeft weegt vaak niet op tegen de klant die je anders kwijt zou zijn.
  • Wil je geen korting geven, kondig dan bijvoorbeeld nieuwe producten aan die binnenkort verkrijgbaar zijn op je site.

Kortom, ga aan de slag en neem je eigen 404 kritisch onder de loep, want dat het een conversie verhogend effect heeft, bewijst Mountain-equipment. Door de 404 te optimaliseren is de conversie met 3,56% gestegen. (www.getelastic.com)

Mountain-equipment: voor en na

Mountain-equipment: voor en na

Ester Toffoletto
Ester Toffoletto

Ester is een ervaren digitale professional met een achtergrond als psychologe en jarenlange ervaring in onderzoek. De input die zij uit onderzoek krijgt, wordt gebuikt om de gebruikservaring, usability - en daarmee de conversie - van (mobiele) websites te verbeteren. Haar dagelijkse activiteiten omvatten onder meer het uitvoeren van onderzoek, analyseren en bedenken van aanbevelingen ter verbetering van websites. Ze heeft een open persoonlijkheid, is nieuwsgierig, pragmatisch en sterk analytisch. Ester is van oudsher sociaal psychologe en lid van de MOA. Eerder werkte zij als researcher bij Millward Brown.

Reageer op dit artikel