Publicaties
HomePublicatiesColumns

De macht van de vraagbaak: Google daagt Amazon uit

Door: Joost Steins Bisschop

Je ziet ze steeds meer, de figuren die op een beurs of congres als sandwichmannetjes rondlopen in de buurt van de ingang. ‘Heeft u een vraag?’, staat er op beide kanten geschreven. ‘Ask me’, alsof je in Amerika bent; want daar zijn dit soort bewegende vraagzuilen natuurlijk uitgevonden. Geen statische info-desk waar de vraag naar toe moet lopen, nee, hier zijn het de wandelende antwoorden die behulpzaam op zoek zijn naar hun vraag.

Provisie-afspraken

Maar stel nu – ik ben op de Miljonair Fair – dat ik een vraag-me-baak benader met de vraag waar ik het beste die nertsgevoerde en onbespoten bontjas kan kopen. En stel nu dat ik niet de enige ben, maar dat de vraag-me-baak op dezelfde ochtend meerdere malen deze vraag krijgt voorgeschoteld. Een beetje werkstudent gaat dan nadenken. Hij maakt provisie-afspraken met de leverancier en zorgt ervoor dat hij herkenbaar de klanten op de juiste stand in de juiste hal aflevert.

Zo weet iedereen ook dat taxichauffeurs in Nederland afspraken hebben lopen met klompenmakers, bordelen en hotels. En het hoeft zeker niet de beste klompenmaker te zijn die de meeste klanten van de taxichauffeur krijgt toebedeeld.

Google speelt in op luiheid mens

De moraal van het verhaal: degene die de vragen krijgt gesteld, heeft macht. Maar wie gaat er nu onvoorbereid naar een beurs voor miljonairs of stapt zonder zich georiënteerd te hebben in Amsterdam in een taxi? Dus wat doet de verstandige mens? Hij bereidt zich terdege voor op het internet. En raad eens wie er op de stoep van het net zit? Juist, het is poortwachter Google.

De mens is lui geworden: tikt niet eens meer een url in maar volstaat met een eencellige zoekopdracht als ‘taxi’, of de naam van het bedrijf zonder het aanstellerige www erbij (rechtstreeks ‘miljonairfair’, of ‘bijenkorf’), en ook als je op zoek bent naar een product kan het handig zijn om het direct aan Google te vragen. ‘Taart’ of ‘badkamerkraan’ of ‘Chanel’, het levert allemaal wat op. Het meest gebruikte zoekwoord voor Wehkamp is ‘Wehkamp’, en niet ‘kleren’.

Deals

Wat doet dus werkstudent Google? Naast het oude gegeven dat Google woorden verkoopt aan de meest biedende, kan Google ook wel eens besluiten om ervoor te zorgen dat de mogelijke klant meteen op de stoep van de leverancier wordt afgezet. Meer marge, zo weten we. Het grote nieuws is dat Google de concurrentie met Amazon aangaat. Sterker nog, Google belooft een aflevering nog op diezelfde dag, mits tijdig op de dag besteld. Google maakte al afspraken met retailers als Gap, Macy’s en OfficeMax, zo meldt Wall Street Journal. En natuurlijk met hardvliegende en rondbrommende couriers als UPS en FedEx. De internetkoper heeft in principe te maken met drie partijen: de verwijzer, de verkoper en de koerier. Google wurmt zich heel nadrukkelijk in deze driehoek.

Afgelopen woensdag sprak CEO Eric Schmidt van Google bij LeWeb, Parijs. Hij had een inspirerend betoog over de crisis en hoe de virtuele wereld en de echte wereld elkaar kunnen ondersteunen. Geen woord over de concurrentie met Amazon, en niemand die er naar vroeg. Is het angst? Het wild geraas is net begonnen.

Deze column werd eveneens gepubliceerd in Het Financieele Dagblad.

Joost Steins Bisschop

Joost heeft na zijn studie Algemene Economie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam twintig jaar gewerkt als werknemer en ondernemer. Hij is oprichter van SPC-bedrijven en New Media Marketplace en is internetpionier. In 1995 wordt hij columnist bij Assurantie Magazine, waar iedere twee weken verzekeringssites werden beoordeeld. Sinds 1999 is hij columnist bij Het Financieele Dagblad. Aanvankelijk twee-wekelijks, vanaf 2008 wekelijks. Hij is auteur van de boeken 'Chatten met je dochter', en 'Wie weet of het waar is' en mede auteur van De Internet Scorecard™. Laatstgenoemde staat nu al een aantal jaar in de top-100 van management boeken. Joost is jurylid van de Thuiswinkel Awards in zowel de Nederlandse als de Europese jury. Ook is hij docent op Beeckestijn (Digitale Interactieve Marketing) en Nijenrode (post doctoraal). Op vrijdag is hij leraar op een basisschool (groep 6, 7 en 8, plus klasjes, schaken, wiskunde en Frans).

Reageer op dit artikel