Publicaties
HomePublicatiesColumns

Veiling

By: Joost Steins Bisschop

Ooit haalde Wehkamp de internationale pers met haar online veilingen, ook wel bekend als de ‘dutch Wehkamp auction’. Wehkamp gebruikte de veiling om op een aantrekkelijke wijze van overtollige voorraad uit de kelder af te komen. Het kenmerk van een ‘dutch’ auction is dat de prijs hoog begint en naar beneden loopt. Degene die het eerst mijnt mag het artikel kopen voor de prijs van dat moment.

Een van de internetters van het eerste uur, de Amerikaan Larry Chase, kwam er speciaal voor over naar Nederland. Hij schreef er over in zijn boek ‘Essential Business Tactics for the Net’. Het boek verscheen in 1998. Het wordt nu geveild op eCampus, de startprijs is 99 dollarcent. Het is een English auction, de prijs loopt op. 

Het Financieel Dagblad maakte op 19 december jongstleden bekend dat de moeder van Wehkamp, RFS Holland Holding volgend jaar via een veiling wordt verkocht. De verkoop van Wehkamp.nl kwam alom als een verrassing, zeker in een tijd waarin het de vraag is of het bij een crisis blijft of dat er een donkere recessie op zal volgen. Ahold werd in het artikel genoemd als een van de mogelijk geïnteresseerden. 

De retailmarkt is in beweging, zoveel is duidelijk. Geen keten is nog zeker van haar structuur, geen merknaam is onbedreigd in zijn bestaan, geen combinatie is onmogelijk. Het komt allemaal door de beweeglijkheid van de koper. Afstanden zijn gereduceerd tot seconden, het woord ‘openingstijden’ wordt straks slechts nog gekend door de ouderen, de retailmarkt is een permanente veiling waarbij we steeds meer in de buurt komen van een perfecte markt. De koper is overal, de koper is nergens. De koper weet bijna alles. De koper zwermt waar hij wil zwermen. 

ANWB verkoopt auto’s, Nationale Nederlanden polissen, Achmea koopt Independer waar het vorig jaar datzelfde Independer nog uitmaakte voor een onbetrouwbare vergelijker.

De opschudding in de keten is groot, nog nooit werd het begrip ‘toegevoegde waarde’ zo nadrukkelijk onder het vergrootglas gelegd. 

Zij die niets toevoegen zijn als vangrails: we laten ze links liggen.

Deze column werd eveneens gepubliceerd in het Twinkle magazine nr. 1. 

Joost Steins Bisschop
Joost Steins Bisschop

Joost heeft na zijn studie Algemene Economie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam twintig jaar gewerkt als werknemer en ondernemer. Hij is oprichter van SPC-bedrijven en New Media Marketplace en is internetpionier. In 1995 wordt hij columnist bij Assurantie Magazine, waar iedere twee weken verzekeringssites werden beoordeeld. Sinds 1999 is hij columnist bij Het Financieele Dagblad. Aanvankelijk twee-wekelijks, vanaf 2008 wekelijks. Hij is auteur van de boeken 'Chatten met je dochter', en 'Wie weet of het waar is' en mede auteur van De Internet Scorecard™. Laatstgenoemde staat nu al een aantal jaar in de top-100 van management boeken. Joost is jurylid van de Thuiswinkel Awards in zowel de Nederlandse als de Europese jury. Ook is hij docent op Beeckestijn (Digitale Interactieve Marketing) en Nijenrode (post doctoraal). Op vrijdag is hij leraar op een basisschool (groep 6, 7 en 8, plus klasjes, schaken, wiskunde en Frans).