Column

De Boekenlijst

30 juli 2019 | Door Wessel Jansen

Een kijkje in de boekenkast van Wessel Jansen, visual designer bij Jungle Minds. Drie aanraders voor design- en cultuurliefhebbers.

1. Designing Design

Kenya Hara, Lars Müller Publishers 2014, 472 pagina’s

Hara's werk en unieke kijk op de wereld zet aan tot (nieuwe manieren van) denken. In Designing Design verwoordt Hara complexe en abstracte concepten op een eenvoudige wijze door middel van metaforen en voorbeelden van (zijn) werk. Zo is zijn 'design als fruit' metafoor mijn favoriet:

"Design is like the fruit of a tree. [...] Design functions from the perspective of how to produce good fruit. If you look at the fruit from some distance, you see next the tree that bears the fruit and then the soil in which the tree stands. Important to the whole process of creating good fruit is the condition of the soil. If we're after good fruit, we must cultivate the soil, though that may seem a roundabout path to the fruit. In our metaphors, the soil corresponds to the market and the "level of desire" of individuals who make up the market controls the quality of the soil. What matters is the quality of their appetite: what kind of appetite do they have for living? The market is the parent of the product, and the quality of the desire in that market determines how competitive the product will be in the global market. We have to delve deeper than ordinary marketing does if we're to recognise this fact." (Designing Design, p.284)

2. Night Fever

Mateo Kries, Jochen Eisenbrand & Catharine Rossi; Vitra Design Museum, 2018; 400 pagina’s

Muziek brengt ons in beweging - en niet alleen op de dansvloer. 'Night Fever. Designing Club Culture 1960 – Today' staat stil bij de brede rol van design in nachtclubs - de broeinesten van pop-cultuur en tegendraadsheid. Het biedt een kijkje achter de schermen bij dé locaties waar interieur, grafisch design en kunst samenkomen met geluid, licht en mode. Het boek staat vol met interviews en biedt een weerspiegeling van circa 60 jaar beeldcultuur. Daarmee is het een rijke inspiratiebron voor designers en liefhebbers van cultuur alom.

3. Paula Scher: Works (Concise Edition)

Tony Brook & Adrian Shaughnessy, Unit Editions 2018; 326 pagina’s

In 1970 studeerde Paula Scher af aan de 'Tyler School of Art' en verhuisde ze naar New York om haar carrière als designer te beginnen. Vanaf 1972 werkte ze als art director voor CBS en Atlantic Records, en ontwierp ze tien jaar lang honderden album covers. Uiteindelijk, in 1991, werd zij de eerste vrouwelijke partner bij Pentagram, waar ze tot op de dag van vandaag iconisch werk levert.

Works is een chronologisch, visueel verslag van Schers portfolio en toont de zichtbare link met pop-cultuur en kunst. Het boek is een lust voor het oog, maar vooral haar werkproces en kijk op design spreekt mij aan.

Neem bijvoorbeeld haar werk voor MoMA: met een grid-template van één pagina, geeft ze het in-house team van designers zowel ruimte als restrictie. Beide leiden tot eenvoud en herkenbaarheid. Wellicht simpel, maar vooralsnog enorm effectief.