Column

Design Sprint in de jungle, met wapperende haren.

19 september 2019 | Door Sadie-Jane Giles

Kapperskorting.com kwam bij Jungle Minds met de vraag “Ontwikkel een sterke propositie, waarmee we de ZZP-kapper aan ons binden.” Om in een korte tijd tot een solide oplossing te komen, hebben we ervoor gekozen hier de Design Sprint in te zetten.

Het team dat zich 5 dagen samen heeft opgesloten in deze kamer bestond uit visual designers Tessa en Nick, researcher Veerle, business designer Thijs en Kayo vanuit Kapperskorting.com.

Vóór de start van een design sprint is het belangrijk om in kaart te brengen wie de eindgebruiker is en jezelf af te vragen hoe bereikbaar deze groep is. ZZP kappers vinden kost extra tijd, aangezien je deze niet 1-2-3 op straat kan werven voor een gebruikerstest.

Het is makkelijker om eindgebruikers te vinden die elke dag een kop koffie drinken dan CEO's van een financiële instelling. Om maar iets te noemen.

- Veerle van 't Hullenaar - Design Researcher, Jungle Minds

Een Sprint in de Jungle

Dag 1 van de Design Sprint hebben we dan ook gejunglefied: user centric als we zijn is hier meer tijd en aandacht aan besteed. En dit is, niet geheel toevallig, de favoriete fase van Veerle.

Vooraf aan de sprint week zijn we aan de hand van intensieve exploratieve interviews op zoek gegaan naar de behoeften van de eindgebruiker. Zo ontdekten we waar de kansen lagen voor Kapperskorting.com en deze input zorgde voor een vliegende start op dinsdag, de dag van het schetsen.

Dag 2 van de sprint werd het hoogtepunt voor Tessa en Thijs. Het was een dag van onbegrensde creativiteit: je begint met een vraagstuk en je hebt geen idee waar dit zal eindigen. In deze case had iedereen een andere invalshoek op de vraag en zodoende liepen de oplossingen gedurende de dag steeds verder uiteen. Het proces bij een design sprint begint dan ook altijd eerst met divergeren (alles kan!) om daarna te convergeren (keuzes maken), om zo te komen tot de essentie van de oplossing van de hoofdvraag.

Kayo, vertegenwoordiger van de klant, vervulde de belangrijkste rol tijdens de sprint: de beslisser. Hij maakt de uiteindelijke beslissingen over wat te gaan storyboarden en prototypen. Het is dus belangrijk dat de klant onderdeel is van het proces, zodat deze onderbouwt de juiste keuzes kan maken. Hierdoor ziet de klant ook echt de waarde van de Design Sprint en voorkom je tegelijkertijd mogelijk onbegrip aan het eind van de week.

Kill your darlings

Het moeilijkste is nog het afschieten van goede ideeën, want je moet uiteindelijk een keuze maken. Aan het eind van dag 2, toen de richting duidelijk was, voelde iedereen “we hebben iets”. Dus na twee dagen discussiëren en brainstormen, konden ze op dag 3 over naar het storyboarden van de gekozen richting.

Nick -dit was zijn eerste Design Sprint- was blij dat hij na die twee intensieve dagen, met iets tastbaars aan de slag kon. De muren kwamen voller en voller te hangen met ideeën, schetsen en storyboards.

We moesten bijna over op het plafond, alle muren stonden van onder tot boven vol. Het leek wel behang.

- Tessa Kooiman - Visual Designer, Jungle Minds

Dag 4 en 5: het uitwerken van het prototype. Met de relatieve rust teruggekeerd, was het tijd om de krachten te bundelen en daadwerkelijk het concept neer te zetten.

De officiële 5de dag van de design sprint betreft het valideren, maar ook dit hebben we aangepast. In de periode na de sprintweek wordt hier uitgebreid tijd en aandacht aan besteed.

Dus al met al: weer een intensieve week van onbegrensde creativiteit, keuzes maken en heel veel post-its. Met als belangrijkste lesson learned:

Bekijk per case goed welke stappen er nodig zijn om tot het beste resultaat te komen. Hou niet kost wat kost vast aan de ‘regels’ van de Design Sprint, dit boek is geen bijbel.

- Thijs van Campen - Business Designer, Jungle Minds