Artikel

Een nieuwe visuele identiteit voor Ivy Haircare

7 december 2018 | Door Frans Mettes

Iets is alleen mooi wanneer het echt is.

Ivy is een bescheiden merk met een opmerkelijk verhaal: een lijn haarverzorgingsproducten van Nederlandse bodem, gemaakt met natuurlijke, lokaal verbouwde ingrediënten en gevoed door de praktijkervaring van kappers. Na vijf jaar dienst gedaan te hebben als huismerk van AMI Kappers, werd het tijd voor Ivy om op eigen benen te staan.

We dompelden onszelf onder in de wereld van de beauty- en haarverzorging. We ontdekten dat in een markt waarin merken elkaar aftroeven met wetenschappelijke claims en flitsende campagnes, Ivy opviel door een vanzelfsprekende bescheidenheid. Natuurlijk halen we onze ingrediënten bij kleine, lokale ondernemers. Natuurlijk werken we samen met een boerderij die mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans geeft. Natuurlijk zijn onze verpakkingen duurzaam. De oprechtheid en directheid waarmee de mensen van Ivy hun werk doen, werd de inspiratie voor een identiteit die draait om twee woorden: echt mooi.

Wat betekenen de woorden “echt” en “mooi” in een beeldcultuur die grotendeels bepaald wordt door gephotoshopte supermodellen en zorgvuldig geënsceneerde instagram-posts? Samen met fotograaf Kasmir Szekeres legden we de mensen achter het merk Ivy vast in een alledaagse, persoonlijke context: de boer aan het werk in zijn lijnzaadveld, de styliste in een onbewaakt moment tussen twee klanten door. De schoonheid van natuurlijk haar brachten we in beeld zonder een overdaad aan studiolampen en verborgen speldjes, met een minimum aan make-up en styling. Het resultaat is een beeldtaal die de afstand tussen merk en klant overbrugt.

Diezelfde benaderbaarheid vinden we ook terug in de tone of voice van Ivy. We omarmden de nuchterheid en vanzelfsprekendheid die de cultuur van Ivy kenmerkt: compact, helder taalgebruik, waar een oprecht enthousiasme in doorklinkt.

Om dit alles op een natuurlijke manier bijeen te brengen ontwikkelden we een huisstijl die even onderscheidend als praktisch is. De zachte poedertinten van de verpakking fungeren als een subtiele achtergrond voor fotografie en typografie en verlenen consistentie aan een verscheidenheid van uitingen. Het lettertype Akkurat ondersteunt de tone of voice en levert een frisse, pragmatische kijk op typografie in de traditie van Nederlands grafisch ontwerp. Het geheel werd bijeengebracht in een zorgvuldig uitgevoerd Brand Book dat de merkwaarden van Ivy tastbaar maakt, de zelfverzekerdheid van de bedrijfscultuur uitdraagt en houvast biedt bij de toepassing van de visuele identiteit.