In 2020 werd ABN AMRO geconfronteerd met twee uitdagingen: door historisch lage rentestanden stonden traditionele financiele verdienmodellen onder druk, en door de opkomst van COVID-19 kwam een groot gedeelte van hun MKB-klanten potentieel in financiele problemen terecht.
Hierom vroeg ABN AMRO aan ons nieuwe “Beyond Banking” proposities te ontwikkelen en te valideren: niet-financiele producten en diensten die het MKB ondersteunen, de band tussen ABN AMRO en hun klanten versterken, en nieuwe verdienmodellen mogelijk maken.
Binnen enkele weken stelden we een multidisciplinair, hybride werkend team samen van onze specialisten en die van ABN AMRO, dat van start ging met het onderzoeken van de behoeftes van het MKB. We interviewden meer dan 50 ondernemers uit verschillende sectoren, en deden kwantitatief onderzoek onder nog eens 130 ondernemers. We gebruikten zowel gedetailleerde prototypes als een live MVP-omgeving om onze bevindingen uit onderzoek te staven en aannames te valideren.
Door een wendbaar team te vormen van Business Design, UX en full-stack development, konden we binnen enkele weken een nieuw platform lanceren. Daarnaast richtten we een governancestructuur in om de nieuwe propositie vanaf het eerste moment in de organisatie te laten landen.
Gedurende het gehele project namen we de ABN AMRO stakeholders mee in onze voortgang via een gestructureerde serie stuurgroepmeetings en demo’s, gericht op het ondersteunen van snelle besluitvoering, kennisdeling en het enthousiasmeren van de organisatie voor een nieuwe manier van werken.

Na slechts negen weken leverden we twee dingen op: Allereerst een uniek platform met twaalf gevalideerde, MKB-specifieke “Beyond Banking” producten en diensten, door 80% van de gebruikers als nuttig beoordeeld. Niet minder belangrijk was het tweede: we leverden een effectief werkend Product Discovery team op aan de business unit, compleet met in een intern platform gedocumenteerde way of working en een terugkerend rapportage- en demoritme, waarmee ABN AMRO zelfstandig verder kon.
.avif)
