ABN AMRO

Een 'Beyond Banking' propositie voor ondernemers.

Keywords
Servitisation
B2B Proposition
Capability building


01

In 2020 werd ABN AMRO geconfronteerd met twee uitdagingen: door historisch lage rentestanden stonden traditionele financiele verdienmodellen onder druk, en door de opkomst van COVID-19 kwam een groot gedeelte van hun MKB-klanten potentieel in financiele problemen terecht.

Hierom vroeg ABN AMRO aan ons nieuwe “Beyond Banking” proposities te ontwikkelen en te valideren: niet-financiele producten en diensten die het MKB ondersteunen, de band tussen ABN AMRO en hun klanten versterken, en nieuwe verdienmodellen mogelijk maken.

02

Ontdekken & valideren

Binnen enkele weken stelden we een multidisciplinair, hybride werkend team samen van onze specialisten en die van ABN AMRO, dat van start ging met het onderzoeken van de behoeftes van het MKB. We interviewden meer dan 50 ondernemers uit verschillende sectoren, en deden kwantitatief onderzoek onder nog eens 130 ondernemers. We gebruikten zowel gedetailleerde prototypes als een live MVP-omgeving om onze bevindingen uit onderzoek te staven en aannames te valideren.

03

Snelheid & zekerheid

Door een wendbaar team te vormen van Business Design, UX en full-stack development, konden we binnen enkele weken een nieuw platform lanceren. Daarnaast richtten we een governancestructuur in om de nieuwe propositie vanaf het eerste moment in de organisatie te laten landen.

Gedurende het gehele project namen we de ABN AMRO stakeholders mee in onze voortgang via een gestructureerde serie stuurgroepmeetings en demo’s, gericht op het ondersteunen van snelle besluitvoering, kennisdeling en het enthousiasmeren van de organisatie voor een nieuwe manier van werken.

A man and a woman use a tablet to make interior design choices at Bam HomestudiosA man and a woman use a tablet to make interior design choices at Bam Homestudios
03

Focus op adoptie

Na slechts negen weken leverden we twee dingen op: Allereerst een uniek platform met twaalf gevalideerde, MKB-specifieke “Beyond Banking” producten en diensten, door 80% van de gebruikers als nuttig beoordeeld. Niet minder belangrijk was het tweede: we leverden een effectief werkend Product Discovery team op aan de business unit, compleet met in een intern platform gedocumenteerde way of working en een terugkerend rapportage- en demoritme, waarmee ABN AMRO zelfstandig verder kon.

A man and a woman use a tablet to make interior design choices at Bam Homestudios

Opdrachtgever

ABN AMRO

Diensten

Capability building
Innovation governance
Proposition design
Concept validation
Full stack development
UX design

Vragen over dit project? 
Neem contact op met Lennart de Haan
lennart.de.haan@jungleminds.nl.
+31(0)619993695

Jungle Minds is een bureau dat denkt als een consultancy, en maakt als een agency. We spreken vloeiend B2C, maar we zijn bij uitstek ervaren in het tot leven brengen van complexe B2B proposities. Dit maken we mogelijk door binnen één agency niet alleen innovatiestrategie, product design & business design te leveren, maar ook UX & visual design, user research en prototyping. We ontdekken, valideren en lanceren nieuwe verdienmodellen, ondersteunen organisaties bij digitale transformatie, en maken van innovatie een controleerbaar, doelgericht proces.

Als onderdeel van de Cronos Groep, werken we nauw samen met gespecialiseerde leveranciers van E-commerce technologie zoals Salesforce, SAP Commerce en Intershop.

Jungle Minds
Donker Curtiusstraat 23a
+31 (0)20 514 14 14
info@jungleminds.nl

KvK: 34342083
BTW: NL821125801B01