Iedereen is bekend met “De bubbel” — de algoritmes van social media en zoekmachines leiden er toe dat we vooral content te zien die aansluit bij onze bestaande wereldbeelden. Om deze trend tegen te gaan lanceerde de Evangelische Omroep (EO) het platform 'Dit is de Dag', met als doel Nederlanders bloot te stellen aan verschillende politieke- en levensperspectieven. Wij werden ingeschakeld als UX-partner om de redactie van 'Dit is de Dag' te helpen ontdekken hoe hun doelgroep dit soort filterbubbels ervaart, en hoe deze inzichten kunnen worden ingezet om nieuwe vormen van interactieve content voor het platform te ontwikkelen.

We deden uitgebreid kwalitatief onderzoek naar filterbubbels en echokamers door diepgaande interviews te houden met de doelgroep. Hierdoor kregen we inzicht in hoe mensen media consumeren en in welke mate ze openstaan voor, of waarde hechten aan, tegengestelde meningen. Vervolgens ontwikkelden we verschillende redactionele modellen die bezoekers in staat stellen met uiteenlopende meningen en perspectieven in aanraking te komen.
Na deze onderzoeksfase gingen we met een multidisciplinair team, bestaande uit redacteuren van EO en onze experts in UX-design, strategie en development, aan de slag om nieuwe functionaliteiten te ontwikkelen voor het platform.Om te ontdekken hoe we bezoekers konden uitdagen om uit hun bubbel te stappen, creëerden we een theoretisch model In korte cycli van twee weken brachten we onze eerste ideeën snel tot leven.
Naast een reeks interactieve contentvormen creëerden we ook een raamwerk voor het meten van de prestaties van de verschillende redactionele formats: hiermee konden we ze beoordelen op bruikbaarheid, betrokkenheid en hun potentieel om feedback van bezoekers te verzamelen. Het project gaf de redactie van 'Dit is de Dag' een stevige basis om hun bezoekers blijvend uit te dagen en het platform verder te ontwikkelen.
