In de wereld van containertransport draait alles om optimalisatie, en is toegang tot actuele, accurate informatie goud waard. De European Container Terminal Rotterdam realiseerde zich dat datagedreven producten en diensten nieuwe verdienmodellen in de gehele logistieke waardeketen mogelijk maken. Samen gingen we op zoek naar een nieuwe digitaal servicemodel om de reis van een container radicaal transparanter, voorspelbaarder en toegankelijker te maken.
Met een geïntegreerd team van onze eigen specialisten en interne experts van ECT werkten we van conceptvalidatie naar de lancering van een Minimum Viable Product (MVP). Door middel van gedegen markt- en gebruikersonderzoek bij logistieke partners aan land maakten we inzichtelijk hoe real-time statusinformatie over containers direct meerwaarde creëert voor verladers en vervoerders: denk hierbij aan de aankomsttijd van een schip, de uitgiftelocatie van een container, of specifieke laadinstructies.


Met prototype-testing valideerden we de toegevoegde waarde van het het nieuwe platform bij verschillende logistieke partners en ontwikkelden we een toekomstbestendig verdienmodel. Nadat we bewezen hadden dat het concept waarde biedt aan zowel gebruikers als de organisatie, ondersteunden we ECT Rotterdam bij het opzetten van een krachtig digitaal productteam, het formuleren van een lange-termijn roadmap voor verdere ontwikkeling en het uitrollen van een effectieve go-to-market strategie.
Binnen drie maanden brachten we MyTerminal van een concept naar een volledig operationeel digitaal servicemodel. Het resultaat: een gebruiksvriendelijke portalomgeving, een onderscheidende visuele identiteit inclusief bijbehorend designsysteem, en een volwassen, agile werkend digitaal productteam dat klaar is om verder te groeien.
