ECT Rotterdam

Een nieuwe digitaal verdienmodel voor een logistieke gigant

Keywords
Servitisation
Logistics
Digital transformation

01

In de wereld van containertransport draait alles om optimalisatie, en is toegang tot actuele, accurate informatie goud waard. De European Container Terminal Rotterdam realiseerde zich dat datagedreven producten en diensten nieuwe verdienmodellen in de gehele logistieke waardeketen mogelijk maken. Samen gingen we op zoek naar een nieuwe digitaal servicemodel om de reis van een container radicaal transparanter, voorspelbaarder en toegankelijker te maken.

02

Een nieuw verdienmodel & bijbehorend klantportaal

Met een geïntegreerd team van onze eigen specialisten en interne experts van ECT werkten we van conceptvalidatie naar de lancering van een Minimum Viable Product (MVP). Door middel van gedegen markt- en gebruikersonderzoek bij logistieke partners aan land maakten we inzichtelijk hoe real-time statusinformatie over containers direct meerwaarde creëert voor verladers en vervoerders: denk hierbij aan de aankomsttijd van een schip, de uitgiftelocatie van een container, of specifieke laadinstructies.

A man and a woman use a tablet to make interior design choices at Bam HomestudiosAn ipad interface showing a floor plan
03

Van validatie tot lancering

Met prototype-testing valideerden we de toegevoegde waarde van het het nieuwe platform bij verschillende logistieke partners en ontwikkelden we een toekomstbestendig verdienmodel. Nadat we bewezen hadden dat het concept waarde biedt aan zowel gebruikers als de organisatie, ondersteunden we ECT Rotterdam bij het opzetten van een krachtig digitaal productteam, het formuleren van een lange-termijn roadmap voor verdere ontwikkeling en het uitrollen van een effectieve go-to-market strategie.

Binnen drie maanden brachten we MyTerminal van een concept naar een volledig operationeel digitaal servicemodel. Het resultaat: een gebruiksvriendelijke portalomgeving, een onderscheidende visuele identiteit inclusief bijbehorend designsysteem, en een volwassen, agile werkend digitaal productteam dat klaar is om verder te groeien.

Opdrachtgever

Hutchinson Ports

Diensten

Innovatiestrategie
Capability building
Proposition development
Platform design
Design Systems

Vragen over dit project? 
Neem contact op met Lennart de Haan
lennart.de.haan@jungleminds.nl.
+31(0)619993695

Jungle Minds is een bureau dat denkt als een consultancy, en maakt als een agency. We spreken vloeiend B2C, maar we zijn bij uitstek ervaren in het tot leven brengen van complexe B2B proposities. Dit maken we mogelijk door binnen één agency niet alleen innovatiestrategie, product design & business design te leveren, maar ook UX & visual design, user research en prototyping. We ontdekken, valideren en lanceren nieuwe verdienmodellen, ondersteunen organisaties bij digitale transformatie, en maken van innovatie een controleerbaar, doelgericht proces.

Als onderdeel van de Cronos Groep, werken we nauw samen met gespecialiseerde leveranciers van E-commerce technologie zoals Salesforce, SAP Commerce en Intershop.

Jungle Minds
Donker Curtiusstraat 23a
+31 (0)20 514 14 14
info@jungleminds.nl

KvK: 34342083
BTW: NL821125801B01