MyTerminal - Een van Europa's grootste containerterminals gaat digitaal

Versterking van de concurrentiepositie van ECT door het definiëren en valideren van haar nieuwe digital business platform

De vraag

In lijn met haar innovatieve erfgoed, wil ECT digitale service innovatie gebruiken om de voorspelbaarheid en transparantie van containerstromen naar en van de terminal te verbeteren.

Het resultaat

In minder dan vijf maanden definieerden en valideerden we een strategische kans en vertaalden dit naar een succesvolle pilot voor een nieuw publiek, in een nieuwe markt.

Het dempen van het digitale zwarte gat in containervervoer

Digital heeft ervoor gezorgd dat veel toeleveringsketens nauwkeuriger en transparanter zijn geworden. Het gebruik van digitale applicaties om het proces van containertransport te optimaliseren (van het lossen van de container tot de aflevering op de bestemming), is echter nog steeds grotendeels onbekend terrein.

Hutchison Ports ECT Rotterdam (ECT), een van Europa's grootste containerterminals, zag de mogelijkheid om dit digitale zwarte gat te dempen. Het doel was om te zorgen voor meer accurate en voorspelbare informatie over de containerstroom, wat leidt tot een hogere operationele efficiëntie en waardevolle nieuwe services voor andere partijen in de logistieke keten.

Herontdekking van de business

Om deze digitale kans volledig te benutten, moest ECT niet alleen vaardig worden in het ontwikkelen en uitvoeren van digitale services, het richtte zich nu ook op een hele nieuwe groep klanten. Naast de rederijen (de traditionele klant van een containerterminal) zijn ook andere logistieke partijen zoals logistieke dienstverleners, transporteurs en importeurs geïnteresseerd in accurate en betrouwbare informatie over de containerstatus.

ECT ging het partnerschap aan met Jungle Minds om dit strategisch idee naar product/market fit te brengen.

Denken door te doen

De beste manier om ideeën te testen, is door iets tastbaar te maken. Dus na de ontdekking dat er een grote behoefte was aan meer accurate, transparante en voorspelbare informatie over de containerstatus, heeft Jungle Minds een prototype van de nieuwe digitale service gemaakt én gevalideerd. Na deze kwalitatieve validatie hebben ECT, Jungle Minds en partner Faebric hun krachten gebundeld om dat prototype te vertalen naar een succesvol proefplatform voor importeurs van groenten en fruit.

Onze impact: van idee tot succesvolle pilot in vijf maanden

End-to-end definitie, development en marktintroductie van de nieuwe digitale service
De eerste set launching customers maakt actief gebruik van het platform
Een framework gedefinieerd voor de interne digitale service development van ECT