HvA

Een visuele identiteit met de student als uitgangspunt

Keywords
Brand identity
Education
Platform design
Design systems


01

Met meer dan honderd hbo-opleidingen, ruim 44.000 studenten, een veelvoud aan alumni en 4800 medewerkers begrijpt de Hogeschool van Amsterdam als geen ander hoe belangrijk én complex een goede digitale ervaring is.

02

Studenten centraal

In zo’n uitgebreid landschap tegemoet komen aan de wensen van potentiële studenten, bestaande studenten én de eigen organisatie is een uitdaging van formaat. Daarom begonnen we ons redesign van het gehele digitale ecosysteem van de Hogeschool van Amsterdam met een uitgebreide serie deep-dives en workshops, gevolgd door gedegen onderzoek onder de verschillende doelgroepen die HvA bedient. De hierop gebaseerde user journeys, sommigen even lang als de duur van een opleiding, werden onze leidraad voor het ontwerpen van een perfecte gebruikservaring.

03

Een nieuwe visuele identiteit

Om de verhalen van de HvA tot leven te brengen, werkten we met een aantal ontwerpprincipes die richting gaven aan onze keuzes. Tijdens de validatie van prototypes met gebruikers zagen we dat verhalen van studenten op sociale media sterk aanslaan. Daarom was ons eerste principe: geef deze verhalen een centrale plek op de website.

Het tweede principe: durf buiten de lijntjes te kleuren. Studeren aan het hbo is een avontuur, waarin je probeert, faalt en leert. We vertaalden dit in een visuele identiteit die avontuur en verkenning uitstraalt: dynamisch, speels en onverwacht.

Last but not least richtten we ons op inspiratie: door HvA-alumni te tonen in hun huidige beroepen en vakgebieden, helpen we studenten hun toekomstbeeld tastbaar te maken.

03

Een toekomstbestendig platform

Denken aan wat gebruikers nodig hebben is iets anders dan écht weten wat ze nodig hebben. Daarom ontwikkelden we drie verschillende prototypes en voerden we een reeks verkennende interviews met diverse doelgroepen.

Deze iteratieve aanpak gaf ons diep inzicht in behoeften, wensen en barrières, waardoor we onze ontwerpen gericht konden verbeteren.

Tot slot legden we een solide basis voor een schaalbaar en toekomstbestendig design systeem. Hierdoor kan de HvA eenvoudig herbruikbare ontwerpen inzetten voor verdere doorontwikkeling van de website en andere platformen, zoals white-label toepassingen.

Over een periode van meerdere jaren ondersteunden we vervolgens het in-house team van HvA in het verder doorontwikkelen van hun digitale ecosysteem.

A man and a woman use a tablet to make interior design choices at Bam Homestudios

Opdrachtgever

Hogeschool van Amsterdam

Diensten

Conceptontwikkeling
Brand identity
User research
Design systems
UX & visual design

Vragen over dit project? 
Neem contact op met Lennart de Haan
lennart.de.haan@jungleminds.nl.
+31(0)619993695

Jungle Minds is een bureau dat denkt als een consultancy, en maakt als een agency. We spreken vloeiend B2C, maar we zijn bij uitstek ervaren in het tot leven brengen van complexe B2B proposities. Dit maken we mogelijk door binnen één agency niet alleen innovatiestrategie, product design & business design te leveren, maar ook UX & visual design, user research en prototyping. We ontdekken, valideren en lanceren nieuwe verdienmodellen, ondersteunen organisaties bij digitale transformatie, en maken van innovatie een controleerbaar, doelgericht proces.

Als onderdeel van de Cronos Groep, werken we nauw samen met gespecialiseerde leveranciers van E-commerce technologie zoals Salesforce, SAP Commerce en Intershop.

Jungle Minds
Donker Curtiusstraat 23a
+31 (0)20 514 14 14
info@jungleminds.nl

KvK: 34342083
BTW: NL821125801B01