‘Inspiring confidence’ wereldwijd met International YachtPaint

Het ultiem gebruiksvriendelijke en schaalbare platform van International YachtPaint.

De vraag

Ontwikkel een wereldwijd inzetbaar digitaal platform, dat iedere booteigenaar het vertrouwen geeft zelf zijn/haar boot te onderhouden.

Het resultaat

Een gebruiksvriendelijk platform met uitrol in meer dan 30 landen én een wereldwijde kennisbank over bootonderhoud. Dit heeft gezorgd voor een aanzienlijke toename in gebruikerssessies en terugkerende gebruikers.

Wereldwijd boten bijstaan tijdens hun reis

Elke booteigenaar weet: het hebben van een boot is prachtig, maar bestaat niet alleen uit pleziertochtjes. Er komt ook een hoop onderhoud bij kijken. Zo moet met name het onderwatergedeelte ieder jaar opnieuw geverfd worden met meerdere beschermlagen, om aangroei, roest en andere problemen te voorkomen. Om booteigenaren zo goed mogelijk bij te staan, vroeg bootverffabrikant International YachtPaint (dochter van AkzoNobel) Jungle Minds om samen een digitaal platform te ontwikkelen, om hulp te bieden tijdens elke stap van de ‘bootklus-journey’.

Aan ons dus de taak om te onderzoeken waar booteigenaren precies behoefte aan hebben en aan de hand daarvan het ontwerpen en ontwikkelen van het platform.

Zoveel vragen, maar nergens een antwoord

Tijdens de conceptfase spraken wij met boaters over de hele wereld, van Sneek tot Stockholm, Florida en zelfs Sydney. Bootonderhoud bleek een stuk complexer dan gedacht, waarbij de keuze (en aanbreng) van de verfproducten afhangt van een groot aantal factoren: vanzelfsprekend het materiaal van de boot, maar ook detailzaken als hoe vaak en snel je met je boot vaart. Tel daarbij op dat de bootwereld bestaat uit oneindig veel websites, blogs en fora die er allemaal een eigen waarheid op nahouden en je hebt een gefrustreerde gebruiker, die onzeker raakt over zijn eigen bootklus.

Booteigenaren bleken daarom veel behoefte te hebben aan één centrale online plek die antwoord geeft op de drie belangrijkste vragen: welke producten heb ik nodig voor mijn specifieke omstandigheden, hoe moet ik deze producten aanbrengen en waar kan ik ze kopen?

‘Inspire Confidence’ als designprincipe

Een prototype werd gebouwd, waarbij we ons richtten op de vraag: hoe kunnen we booteigenaren het vertrouwen geven dat ze de klus kunnen klaren? De twee belangrijkste inzichten van het onderzoek: ‘Vertrouwen is lokaal’ en daarnaast is directe herkenbaarheid cruciaal. Dat wil zeggen, booteigenaren willen snel het idee krijgen dat de site voor hun specifieke bootklus relevant is.

‘Inspire confidence’ werd het design mantra van het platform. Dit doen we door de gebruiker eerst zijn specifieke bootsituatie aan te laten geven, en hem vervolgens stap-voor-stap de correcte manier van aanbrengen te laten zien, zowel in tekst als beeld. Vervolgens kan de gebruiker in de ‘store finder’ de dichtstbijzijnde winkel uitzoeken die verkoopt wat hij nodig heeft. Allemaal mobile first, zodat je de guide ook echt tijdens de klus kunt gebruiken.

The entire team was very user focused throughout the project. Our goal for the website was to ‘inspire confidence’, and we kept that in mind in every decision. With a quick and smart development team, we were able to realize more than we anticipated in a short amount of time.

- Melissa Casias, Product Owner International

Een wereldwijd merkplatform

In vijf sprints hebben we een MVP gerealiseerd, onder de bezielende leiding van de Texaanse Product Owner van International (die speciaal voor dit project naar Amsterdam is geëmigreerd).

We kozen voor het CMS dat het beste scoorde op snelheid van ontwikkelen en gebruiksvriendelijkheid: Craft CMS, en creëerden een naadloze e-commerce ervaring door het koppelen van Magento voor de check-out flow.

Het resultaat: een first release in Australië, gevolgd door uitrol in meer dan 30 landen en - als absolute kers op de taart - de beste wereldwijde kennisbank over het onderhoud voor booteigenaren, met gedetailleerde content en how-to video’s voor ieder scenario.

Paint your boat like a pro, met het nieuwe platform van International.

Grote toename in terugkerende gebruikers
Enorme stijging in gebruikerssessies
Sterk verbeterde gebruiksvriendelijkheid in sitebeheer