LeasePlan (nu Ayvens) is actief in meer dan 30 landen en beheert een wagenpark van ruim 1,7 miljoen voertuigen. Om mee te blijven bewegen met de snel veranderende mobiliteitsmarkt, moest LeasePlan nieuwe digitale vaardigheden ontwikkelen en nieuwe manieren van werken implementeren. Met dit inzicht benaderde LeasePlan ons om samen een grootschalige digitale transformatie te starten. Samen met CEO Tex Gunning hebben we LeasePlan opnieuw uitgevonden, met als resultaat de visie om bedrijven en consumenten 'iedere auto, altijd en overal' aan te bieden.

Door middel van gebruikersonderzoek, design thinking, rapid prototyping en een uitgebreide serie interne workshops onderzochten we hoe leasing er in de toekomst uit zou moeten zien, zowel voor zakelijke klanten als particulieren, en testten verschillende conceptuele richtingen bij beide doelgroepen. Ondersteund door een gedegen governance-structuur konden we de nieuwe propositie effectief tot leven brengen.
Om de nieuwe propositie te ondersteunen ontwikkelden we bovendien een nieuwe merkidentiteit. Het bijbehorende design systeem rolden we vervolgens succesvol uit voor alle business units, en werd ingezet op alle digitale touchpoints.
Om intern teams met een agency mindset te laten werken, besteedden we uitgebreid aandacht aan de adoptie van een snelle, agile way of working. We ondersteunden het digitale team in een stapsgewijze groei, waarbij onze specialisten geleidelijk werden vervangen door nieuw aangetrokken in-house talent.
Ter ondersteuning van deze digitale transformatie leverden we bovendien een interne ontwikkelings- en communicatietrack, bedoeld om medewerkers in alle 30 landen mee te nemen en te enthousiasmeren voor de nieuwe digitale strategie.
We zijn er trots op dat deze samenwerking uitgroeide tot een zelfstandige digitale organisatie met meer dan 100 experts op het gebied van design, technologie en data.
