Royal Swinkels is een internationaal familiebedrijf met zestien biermerken, actief in meer dan 100 landen. Naast hun consumentenmerken richt Swinkels zich via een eigen platform ook op de B2B markt van retail- en horecabedrijven. Om in die markt relevant te blijven, zette Swinkels in op een nieuw platform dat de digitale ervaring voor zakelijke klanten naar een hoger niveau tilt.
Hoe bouw je één schaalbaar platform dat aansluit op de complexe wensen van B2B-klanten, zonder in te leveren op de premium experience van elk afzonderlijk merk?

We begonnen met het ontwikkelen van een brandguide, gebaseerd op de bestaande visuele stijl van Swinkels, maar geoptimaliseerd voor gebruik in een B2B omgeving. Deze guide vormde de basis voor een schaalbaar designsysteem dat niet alleen het Swinkels merk ondersteunt, maar ook eenvoudig toepasbaar is voor submerken – elk met een eigen herkenbare uitstraling.
In het ontwerp van het platform hielden we rekening met de specifieke behoeften van B2B klant: van het beheren van meerdere klantorganisaties tot eenvoudig herbestellen, bulkinkoop, en het opslaan van besteltemplates.

Samen met onze SAP-partner Elision vormden we een multidisciplinair scrumteam. Door de nauwe samenwerking met stakeholders van Swinkels' customer support- en salesteams realiseerden we een gebruikservaring die waarde toevoegt voor de eindgebruiker én de eigen organisatie.
Het platform is inmiddels uitgerold in meerdere landen, waarbij het designsysteem succesvol wordt toegepast voor verschillende merken. Naast een tevreden klant en geslaagde samenwerking met onze partner, leverde het project een eerste plaats op bij de Dutch Interactive Awards in de categorie B2B.
