SHV Energy

Een nieuwe digitale propositie in de energie-sector

Keywords
Energy sector
Innovation governance
Product discovery
01

Voor SHV Energy lag er een duidelijke uitdaging: hoe kunnen we dichter bij huishoudens komen, klantrelaties verdiepen en tegelijkertijd waardevolle data verzamelen? Met de energietransitie in volle gang was er behoefte aan nieuwe proposities die niet alleen aansluiten bij LPG, maar ook ruimte bieden voor andere energieoplossingen.

Ons vertrekpunt: een digitale propositie ontwikkelen die zowel klantwaarde als strategische inzichten oplevert, én een complexe internationale organisatie meenemen in een doelgericht innovatietraject.

02

Een gevalideerde propositie in drie landen

We doorliepen drie fases: eerst deden we uitgebreid onderzoek naar de behoeften, uitdagingen en gedragingen van huishoudens die off-grid leven. Daarna brachten we de inzichten tot leven in een prototype, waarmee we de waardepropositie konden testen en aanscherpen. In de derde fase voegden we personalisatie toe via een “transition wizard” en roadmap, waarmee gebruikers concreet advies kregen over hun energiekeuzes. In totaal spraken we 58 mensen in drie landen en gebruikten we meer dan 75 interactieve schermen om de concepten te valideren.

A man and a woman use a tablet to make interior design choices at Bam HomestudiosAn ipad interface showing a floor plan
03

Innovation governance

Met Youle ontwikkelden we een schaalbaar raamwerk dat SHV Energy helpt om nieuwe waarde te creëren. Het concept maakt het mogelijk om huishoudens te begrijpen, hun energiegedrag te volgen en gepersonaliseerde oplossingen te bieden.

Fundamenteel in onze aanpak was een krachtige Innovation Governance structuur, die business units over de hele wereld bijeen bracht om op een gestructureerde en controleerbare manier nieuwe proposities te ontwikkelen die waarde toevoegen in uiteenlopende markten.

Een eerste MVP-pilot in Ierland dient als springplank: met sterke klantbehoefte, een enthousiaste business unit en een markt met sterke focus op duurzaamheid was dit de perfecte plek om de waarde van een gepersonaliseerde propositie te bewijzen. Van daaruit kon Youle worden opgeschaald naar andere markten en zo de energietransitie versnellen.

A man and a woman use a tablet to make interior design choices at Bam Homestudios

Opdrachtgever

SHV Energy

Diensten

Innovation governance
Product discovery
Concept validation
User testing
Business design

Vragen over dit project? 
Neem contact op met Lennart de Haan
lennart.de.haan@jungleminds.nl.
+31(0)619993695

Jungle Minds is een bureau dat denkt als een consultancy, en maakt als een agency. We spreken vloeiend B2C, maar we zijn bij uitstek ervaren in het tot leven brengen van complexe B2B proposities. Dit maken we mogelijk door binnen één agency niet alleen innovatiestrategie, product design & business design te leveren, maar ook UX & visual design, user research en prototyping. We ontdekken, valideren en lanceren nieuwe verdienmodellen, ondersteunen organisaties bij digitale transformatie, en maken van innovatie een controleerbaar, doelgericht proces.

Als onderdeel van de Cronos Groep, werken we nauw samen met gespecialiseerde leveranciers van E-commerce technologie zoals Salesforce, SAP Commerce en Intershop.

Jungle Minds
Donker Curtiusstraat 23a
+31 (0)20 514 14 14
info@jungleminds.nl

KvK: 34342083
BTW: NL821125801B01