Voor SHV Energy lag er een duidelijke uitdaging: hoe kunnen we dichter bij huishoudens komen, klantrelaties verdiepen en tegelijkertijd waardevolle data verzamelen? Met de energietransitie in volle gang was er behoefte aan nieuwe proposities die niet alleen aansluiten bij LPG, maar ook ruimte bieden voor andere energieoplossingen.
Ons vertrekpunt: een digitale propositie ontwikkelen die zowel klantwaarde als strategische inzichten oplevert, én een complexe internationale organisatie meenemen in een doelgericht innovatietraject.
We doorliepen drie fases: eerst deden we uitgebreid onderzoek naar de behoeften, uitdagingen en gedragingen van huishoudens die off-grid leven. Daarna brachten we de inzichten tot leven in een prototype, waarmee we de waardepropositie konden testen en aanscherpen. In de derde fase voegden we personalisatie toe via een “transition wizard” en roadmap, waarmee gebruikers concreet advies kregen over hun energiekeuzes. In totaal spraken we 58 mensen in drie landen en gebruikten we meer dan 75 interactieve schermen om de concepten te valideren.


Met Youle ontwikkelden we een schaalbaar raamwerk dat SHV Energy helpt om nieuwe waarde te creëren. Het concept maakt het mogelijk om huishoudens te begrijpen, hun energiegedrag te volgen en gepersonaliseerde oplossingen te bieden.
Fundamenteel in onze aanpak was een krachtige Innovation Governance structuur, die business units over de hele wereld bijeen bracht om op een gestructureerde en controleerbare manier nieuwe proposities te ontwikkelen die waarde toevoegen in uiteenlopende markten.
Een eerste MVP-pilot in Ierland dient als springplank: met sterke klantbehoefte, een enthousiaste business unit en een markt met sterke focus op duurzaamheid was dit de perfecte plek om de waarde van een gepersonaliseerde propositie te bewijzen. Van daaruit kon Youle worden opgeschaald naar andere markten en zo de energietransitie versnellen.

