Unilever

Innovatie stimuleren en laten slagen met een uniek draaiboek.

Keywords
Innovation strategy
Governance
Concept validation
Digital transformation


A man and a woman use a tablet to make interior design choices at Bam Homestudios
01

Als multinational van het formaat van Unilever is het stimuleren én gestructuureerd begeleiden van productinnovatie een uitdaging. Unilever vroeg ons daarom één overkoepelende structuur neer te zetten om productinnovatie tussen business units te coordineren, deze structuur in de praktijk te brengen, en in de organisatie te laten landen.

02

Innovatie-governance

Op basis van onderzoek naar interne besluitvormingsprocessen en de behoeftes van verschillende business units ontwikkelden we samen met interne teams het Unilever Innovation Playbook. Een praktisch inzetbaar handboek dat houvast biedt voor het verzamelen, selecteren, valideren, en uitrollen van succesvolle producten en diensten. Het stelt Unilever in staat om voortdurend nieuwe ideeën te verzamelen, snel betere beslissingen te nemen en risico's bij innovatie te beperken.

A man and a woman use a tablet to make interior design choices at Bam HomestudiosAn ipad interface showing a floor plan
03

Interne adoptie

We brachten het playbook direct in praktijk. Samen met diverse Unilever-teams leverden we de eerste inzichten, ideeën en validaties voor merken als Axe, Unox, Calvé en andere. Door middel van deze korte innovatiesprints konden we het Playbook verfijnen en zorgden we ervoor dat Unilever zelf vertrouwd raakte met het uitvoeren van het innovatieproces.

Het resultaat was een innovatieframework op maat, inclusief een robuuste governance-structuur, en tot leven gebracht met workshops om interne adoptie te garanderen. Met het Innovation Playbook heeft Unilever een bewezen methode in handen om productinnovatie te stimuleren en succesvol nieuwe producten en diensten te lanceren.

A man and a woman use a tablet to make interior design choices at Bam Homestudios

Opdrachtgever

Unilever Nederland

Diensten

Innovation governance
Capability building

Vragen over dit project? 
Neem contact op met Lennart de Haan
lennart.de.haan@jungleminds.nl.
+31(0)619993695

Jungle Minds is een bureau dat denkt als een consultancy, en maakt als een agency. We spreken vloeiend B2C, maar we zijn bij uitstek ervaren in het tot leven brengen van complexe B2B proposities. Dit maken we mogelijk door binnen één agency niet alleen innovatiestrategie, product design & business design te leveren, maar ook UX & visual design, user research en prototyping. We ontdekken, valideren en lanceren nieuwe verdienmodellen, ondersteunen organisaties bij digitale transformatie, en maken van innovatie een controleerbaar, doelgericht proces.

Als onderdeel van de Cronos Groep, werken we nauw samen met gespecialiseerde leveranciers van E-commerce technologie zoals Salesforce, SAP Commerce en Intershop.

Jungle Minds
Donker Curtiusstraat 23a
+31 (0)20 514 14 14
info@jungleminds.nl

KvK: 34342083
BTW: NL821125801B01