
Als multinational van het formaat van Unilever is het stimuleren én gestructuureerd begeleiden van productinnovatie een uitdaging. Unilever vroeg ons daarom één overkoepelende structuur neer te zetten om productinnovatie tussen business units te coordineren, deze structuur in de praktijk te brengen, en in de organisatie te laten landen.
Op basis van onderzoek naar interne besluitvormingsprocessen en de behoeftes van verschillende business units ontwikkelden we samen met interne teams het Unilever Innovation Playbook. Een praktisch inzetbaar handboek dat houvast biedt voor het verzamelen, selecteren, valideren, en uitrollen van succesvolle producten en diensten. Het stelt Unilever in staat om voortdurend nieuwe ideeën te verzamelen, snel betere beslissingen te nemen en risico's bij innovatie te beperken.


We brachten het playbook direct in praktijk. Samen met diverse Unilever-teams leverden we de eerste inzichten, ideeën en validaties voor merken als Axe, Unox, Calvé en andere. Door middel van deze korte innovatiesprints konden we het Playbook verfijnen en zorgden we ervoor dat Unilever zelf vertrouwd raakte met het uitvoeren van het innovatieproces.
Het resultaat was een innovatieframework op maat, inclusief een robuuste governance-structuur, en tot leven gebracht met workshops om interne adoptie te garanderen. Met het Innovation Playbook heeft Unilever een bewezen methode in handen om productinnovatie te stimuleren en succesvol nieuwe producten en diensten te lanceren.

