Vanderlande

Een verhelderend onderzoek naar een complexe klantreis.

Keywords
Logistiek
Service design
Portal strategy


A man and a woman use a tablet to make interior design choices at Bam Homestudios
01

Vanderlande levert wereldwijd transportsystemen voor luchthavens, magazijnen en pakketdiensten, waarbij goed onderhoud en efficiënt beheer van spare parts essentieel zijn. Hoewel het huidige bestelproces werkt, zag Vanderlande kansen voor verbetering in gebruiksgemak, levertijden en transparantie. Het begon met een duidelijk beeld scheppen van hoe klanten het bestelproces ervaren, welke knelpunten ze tegenkomen, en wat hun verwachtingen zijn.

02

Een klantreis in zes landen

De spare parts journey van Vanderlande is complex, met uiteenlopende klanten, markten en systemen. Daarom kozen we voor een kwalitatieve aanpak: snel, diepgaand en pragmatisch. Binnen drie weken spraken we 22 eindgebruikers in zes landen en drie talen.

We ontdekten dat frustraties vooral voortkomen uit contextuele factoren zoals locatie, marktsegment en systeemcomplexiteit. We brachten de vijf belangrijkste stappen in de klantreis en de bijbehorende pijnpunten helder in kaart. Opvallend: klanten ontwikkelden vaak eigen oplossingen buiten het officiële proces, wat leidde tot gemiste zakelijke kansen.

Hoe kwalitatief onderzoek het verschil maakt? Kwalitatief onderzoek geeft inzicht in waarom klanten vastlopen en helpt gerichte verbeteringen aan te brengen. Het zorgt voor prioritering op basis van feiten en creëert draagvlak binnen de organisatie.

A man and a woman use a tablet to make interior design choices at Bam HomestudiosAn ipad interface showing a floor plan
03

Concrete aanbevelingen voor directe impact

Onze analyse resulteerde in praktische aanbevelingen op drie niveaus:Quick wins: directe UX-verbeteringen voor de webshop.Improvements: zoals een duidelijk track & trace systeem.Strategic enhancements: strategische keuzes rond partnerships en warehouse-locaties. Alle aanbevelingen werden opgenomen in de bestaande roadmap van Vanderlande, waardoor ze praktisch uitvoerbaar zijn en direct bijdragen aan businessdoelstellingen.

A man and a woman use a tablet to make interior design choices at Bam Homestudios

Opdrachtgever

Vanderlande

Diensten

Service design
User research
Customer journeys

Vragen over dit project? 
Neem contact op met Lennart de Haan
lennart.de.haan@jungleminds.nl.
+31(0)619993695

Jungle Minds is een bureau dat denkt als een consultancy, en maakt als een agency. We spreken vloeiend B2C, maar we zijn bij uitstek ervaren in het tot leven brengen van complexe B2B proposities. Dit maken we mogelijk door binnen één agency niet alleen innovatiestrategie, product design & business design te leveren, maar ook UX & visual design, user research en prototyping. We ontdekken, valideren en lanceren nieuwe verdienmodellen, ondersteunen organisaties bij digitale transformatie, en maken van innovatie een controleerbaar, doelgericht proces.

Als onderdeel van de Cronos Groep, werken we nauw samen met gespecialiseerde leveranciers van E-commerce technologie zoals Salesforce, SAP Commerce en Intershop.

Jungle Minds
Donker Curtiusstraat 23a
+31 (0)20 514 14 14
info@jungleminds.nl

KvK: 34342083
BTW: NL821125801B01