Zo lanceerden we een nieuwe manier om kunst te ontdekken

Kunst, service en verrassing in het tijdperk van personalisatie. Een uitdagende lokale pilot om een nieuwe doelgroep kennis te laten maken met kunst.

De vraag

Hoe krijgen we kunst in de woonkamer van millennials? In een nauwe samenwerking met SBK gingen we op zoek naar een manier om deze jonge doelgroep te bereiken.

Het resultaat

Een end-to-end kunstservice die draait om de kracht van kunst om te verrassen, en die personalisatie gebruikt om je bubble groter te maken in plaats van kleiner.

Toegang tot kunst

In de typisch Nederlandse wereld van de kunstuitleen is is de laatste paar decennia weinig veranderd: voor een vast bedrag per maand mag je een kunstwerk uit komen zoeken, het thuis aan de muur hangen, en het komen ruilen wanneer je er op uitgekeken bent. Het is een eenvoudig model, maar toch heeft het opvallend weinig jonge klanten. Wellicht gaat er iets intimiderends uit van zo’n enorme kunstcollectie, en past het zelf ophalen van je kunstwerk niet meer in de huidige service-economie.

In een nauwe samenwerking met SBK, Nederland’s grootste en oudste kunstuitleen, gingen we op zoek naar een manier om deze jonge doelgroep te bereiken. Het doel: unieke kunstwerken bezorgen tot in hun woonkamer.

Buiten je bubble

In het on-demand tijdperk van Uber en Deliveroo, zijn service en personalisatie alles. Om Vyoo een succes te maken, moest het hoe dan ook een end-to-end service worden: een dienst waarbij logistiek en digitale oplossingen samenkomen in een moeiteloze ervaring.

Personalisatie is echter een ander verhaal. Kunst draait om verrassing, en het effect van kunst is inherent persoonlijk en onkwantificeerbaar. Dit bracht ons op de gedachte van de Antimatch: in plaats van gebruikers te koppelen aan een kunstwerk dat perfect bij ze zou moeten passen, besloten we personalisatie juist toe te passen om werken te selecteren die aan de buitenkant van hun smaak zitten. Een service die niet matcht, maar verrast; een service die je uitdaagt om buiten je bubble te kijken.

Een verse start

Kunst bezorgen lijkt een vreemde bezigheid voor een digitaal bureau. Waar we normaliter van start gaan op basis van een brief, ontstond Vyoo vanuit onszelf. Vanuit een uitgesproken enthousiasme voor kunst in het algemeen, en voor de collectie van SBK in het bijzonder. Beginnen met niets anders dan een idee, en dat uitbouwen naar een volledige end-to-end service, was precies de uitdaging waar we naar op zoek waren.

In een design sprint van een week dompelden we onszelf onder in de wereld van de kunst, en in de behoeftes van onze jonge doelgroep. Gedurende deze korte periode ontwikkelden we de kernpropositie van Vyoo, legden de basis van haar visuele identiteit, en stelden een blauwdruk op van het servicemodel.

In de weken die volgden, begon het werk aan de open beta van Vyoo: een volledig functionele service voor een beperkte groep testgebruikers, met als doel het bewijzen van de levensvatbaarheid van Vyoo.

Art as a service

Goede kans dat terwijl je dit zit te lezen, de Vyoo-Bus onderweg is om een verrassing af te leveren bij één van onze abonnees. Wat begon als een wild idee, is veranderd in een volledig product dat raakt aan logistiek, strategie, development, animatie en design.

Deze directe betrokkenheid bij ieder aspect van de service maakt het ons mogelijk de toekomst van Vyoo continue te blijven vormen: Met machine learning kunnen we de bubble van onze abonnees verder openbreken. Beeldherkenningsalgoritmen gaan ons een beter idee geven van wat ‘smaak’ eigenlijk inhoudt. In de toekomst kunnen we wellicht andere collecties ontsluiten.

Welke kant we ook op gaan, alles staat ten dienste van dat ene doel: fantastische, unieke kunstwerken terecht laten komen in de levens van jonge mensen.

Een compleet nieuw concept geintroduceerd in in een traditionele markt.
Van wild idee naar functionele beta in enkele weken.
Opschalen naar een self-sustaining business.